Incepand cu anul editorial 2013-2014 puteti publica in revista noastra articole contra sumei de 30 lei/articol pe care ii veti depune in contul RO21BRDE340SV37012943400, deschis la banca BRD, titular cont Dragos Hutuleac. Confirmarea de plata o puteti face telefonic la 0742 281 934 sau atasati chitanta scanata alaturi de articolul trimis online. In acest pret intra eliberarea unei adeverinte de publicare, necesare portofoliului personal. Asteptam articolele dv. la adresa: edituracadrelordidactice@yahoo.com. PUBLICAM ORICE ARTICOL CARE SE INCADREAZA IN TEMATICA RUBRICILOR PE CARE LE DETINEM!!! Vă mulţumim!


Revista „Romania Azi" nu se vrea a fi „altfel”. Altfel sunt toate revistele. Noi vrem să fim numai diferiti. Diferiți în sensul ca vom promova normalul și firescul ca parte a cotidianului. Chestiuni care, la ora actuală, se află în contradicție. Evident, aceasta revista nu este nimic altceva decât o „aflare în treabă” a unor frustrați dar, totuși, parafrazând un fost prim-ministru, cititorii noștri sunt mai deștepți decât scriitorii altora. Așa că,vă rog, nu ne acordați nicio șansă. Adevărul e ca suntem foarte plictisitori. Tratăm exact aceleași probleme pe care le tratați și dumneavoastră care, normal, le tratați mult mai bine.

Nu, nu vrem sa trăim într-o lume mai bună. Aceasta este excelentă. Doar puțin prăfuită și neunsă. Scârție. În încercarea noastră de-a o unge, ne vom murdări mâinile cu cea ce se cheamă „societate”. O instituție menită să ajute omul dar care lucreză în detrimentul său. Singurul ei merit e acela că ne unește pe toți împotriva a ceva. Care este numele acelui ceva nu poate ști decât fiecare în parte.

Sincer, nu aveți niciun motiv sa ne citiți. Nu suntem geniali. Dar măcar încercăm.

Cu respect, Dragoș Huțuleac-editor
Membri onorifici: L.D. Clement, Emilia Guliciuc, Viorel Guliciuc

Colegiu redactional: Gabriela Alionte, Cornelia Bratu,Cristina Bîndiu, Daniela Ceredeev, Dandeş Albert Aurel,Marius Esi, Marius Cucu, Mitric Dănuţa, Gelu Clitnovici, Damian Gheorghiu, Corina Gheorghiu,Ovidiu Hutuleac ,Gabi Pîţu, Ilie Sauciuc

Colaboratori: Caciuc Adriana

Editor: Dragoş Huţuleac

Incepand cu anul editorial 2013-2014 puteti publica in revista noastra articole contra sumei de 10 lei/artico,l pe care ii veti depune in contul RO21BRDE340SV37012943400, deschis la banca BRD, titular cont Dragos Hutuleac. Confirmarea de plata o puteti face telefonic la 0742 281 934 sau atasati chitanta scanata alaturi de articolul trimis online. In acest pret intra eliberarea unei adeverinte de publicare, necesare portofoliului personal. Asteptam articolele dv. la adresa: revistaromaniaazi@yahoo.com. Vă mulţumim!
Revista apare in data de 24 a fiecarei luni.
Incepand cu anul editorial 2013-2014 puteti publica in revista noastra articole contra sumei de 30 lei/articol pe care ii veti depune in contul RO21BRDE340SV37012943400, deschis la banca BRD, titular cont Dragos Hutuleac. Confirmarea de plata o puteti face telefonic la 0742 281 934 sau atasati chitanta scanata alaturi de articolul trimis online. In acest pret intra eliberarea unei adeverinte de publicare, necesare portofoliului personal. Asteptam articolele dv. la adresa: edituracadrelordidactice@yahoo.com. PUBLICAM ORICE ARTICOL CARE SE INCADREAZA IN TEMATICA RUBRICILOR PE CARE LE DETINEM!!! Vă mulţumim!
Anul IV

ISSN 2067 – 5178

Recieve news about this website directly to your mailbox
Scrieţi codul de control "9723"

Din calendarul popular - Mos Nicolae (Mihai Camilar)

Mihai Camilar

Din calendarul popular - Mos Nicolae

Dupa momentul sfidarii si înfruntarii strigoilor prin practici specifice (la Sântandrei - 30 noiembrie), în universul satului traditional se instala la începutul lui decembrie o stare emotiva nedefinita precis, dar dominata de emotiile de asteptare a Mosului cu daruri.
Bucovinenii au stiut si au reusit sa le ancoreze în structurile unui crestinism cosmic de factura populara, printr-o punte de sarbatori în care elementul sacru s-a contopit cu laicul, sarbatoarea din 6 decembrie (Mos Nicolae) fiind un exemplu edificator. Amintim ca spre sfârsitul anului, divinitatile din calendarul popular apar, indiferent de origine sau apartenenta, sub denumirea generica de Mos: Mos Andrei, Mos Nicolae, Nicoara, Mos Ajun, Mos Craciun, asa ca si Sfântul Nicolae apartinând calendarului crestin a fost perceput de catre credinta populara sub aceasta titulatura.




Imaginea mitologica a Mosului a fost o constanta vie în traditia bucovineana, aici, batrânii trecuti în lumea cealalta numiti Mosi au fost si înca sunt venerati printr-o cinstire aparte în cadrul unor ceremonialelor de peste an. Mosii în traditia locala erau adevaratii penati ai românilor, aparatori ai casei de spiritele malefice, de multe ori ei erau invocati prin rugaciuni în scopuri benefice. În structura patriarhala a familiei, mosul sau bunicul era cel mai respectat din casa, iar Sfatul Batrânilor avea o importanta covârsitoare referitoare la treburile zilnice ale comunitatii rurale. Mosul era cel mai pretuit personaj. Asa ca mosul a fost creionat si perceput si într-o înfatisare mitologica printr-o concordanta cu caracteristicile specifice vârstei, când se întâlneste un amestec de bunatate, întelepciune, blândete, marinimie, dar si o doza de asprime specifica, totul conducând catre o interpretare a mosilor în diferite ipostaze.
Cu o imagine fidela specificului culturii populare din arealul bucovinean, apare imaginea Mosului prin persoana lui Mos Nicolae, o transsimbolizare a sfântului crestin cu acelasi nume, sarbatorit la 6 decembrie, o figura evlavioasa si milostiva care aduce daruri pentru cei mici, dar, dupa caz, si câte o nuielusa împodobita de canafi rosii pentru copiii neascultatori, pentru corijarea acestora de catre parintii lor.
Ambivalenta sau dualitatea imagistica a lui Mos Nicolae se datoreaza faptului ca sfera spiritualitatii sale a stat la interferenta a doua straturi culturale (cel profan si cel religios), o simbioza sau o caracteristica, când sfintii crestini sunt învaluiti sub un învelis popular si invers.
Prin atribute si epifanii, Mos Nicolae este ipostaziat în calendarul popular ca fiind o fiinta apropiata omului, simtindu-i-se prezenta atunci când i se cere ajutorul. De aceea, ca personaj mitologic sau biblic, el este cel care ajuta vaduvele si copiii orfani, înlesneste maritisul fetelor sarace, ocroteste navigatorii pe furtuna etc. El apare ca fiind frate cu Mos Nicoara, marcând astfel un echilibru dintre sacru si profan. Chiar daca în hagiografia crestina apare ca un personaj real (fiind si episcopul Myrei, mort în 342), în credintele populare are atribute neconforme cu dogmele religioase: este înfatisat calare pe un cal alb, fiind de multe ori aducator de zapada, sau, la fel ca Sântoader, are grija sa pazeasca soarele ca sa nu se ascunda pe tarâmul celalalt, acum în pragul de criza al solstitiului de iarna si-l împiedica sa lase lumea fara de lumina.
Datina aducerii darurilor pentru cei mici îsi are originea într-o fapta savârsita de Nicolae când era episcop. Se spune ca în episcopia sa, erau trei fete ramase orfane si lipsite de orice sprijin, care, pentru asigurarea existentei, se prostituau, dar Mosul, în noaptea dinspre ziua sa onomastica, s-a strecurat pe furis in locuinta lor, punându-le câte o punga cu galbeni în papuci, de atunci, fetele fiind convertite pe drumul cel bun în viata.
Aceasta fapta s-a raspândit cu o mare repeziciune, de atunci obisnuindu-se ca gestul marinimos sa fie extrapolat, transformându-se într-o datina frumoasa, întâlnita pe un mare areal geografic (la români, bulgari, rusi, ucraineni, greci, macedoneni, dar si în Apusul Europei).
În credinta populara, Mos Nicolae nu este un personaj abstract, perceput doar prin simboluri, ci apare ca o entitate complexa, un fel de prototip al binelui, al batrânetii blajine, nu este un divin ascuns, ci unul dezvaluit si comunicativ cu pamântenii.
01/19/2010 21:02:44
hutuleacd
In numele libertatii absolute de exprimare, autorii raspund in mod direct de continutul materialelor publicate sub semnatura proprie
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one