Incepand cu anul editorial 2013-2014 puteti publica in revista noastra articole contra sumei de 30 lei/articol pe care ii veti depune in contul RO21BRDE340SV37012943400, deschis la banca BRD, titular cont Dragos Hutuleac. Confirmarea de plata o puteti face telefonic la 0742 281 934 sau atasati chitanta scanata alaturi de articolul trimis online. In acest pret intra eliberarea unei adeverinte de publicare, necesare portofoliului personal. Asteptam articolele dv. la adresa: edituracadrelordidactice@yahoo.com. PUBLICAM ORICE ARTICOL CARE SE INCADREAZA IN TEMATICA RUBRICILOR PE CARE LE DETINEM!!! Vă mulţumim!


Revista „Romania Azi" nu se vrea a fi „altfel”. Altfel sunt toate revistele. Noi vrem să fim numai diferiti. Diferiți în sensul ca vom promova normalul și firescul ca parte a cotidianului. Chestiuni care, la ora actuală, se află în contradicție. Evident, aceasta revista nu este nimic altceva decât o „aflare în treabă” a unor frustrați dar, totuși, parafrazând un fost prim-ministru, cititorii noștri sunt mai deștepți decât scriitorii altora. Așa că,vă rog, nu ne acordați nicio șansă. Adevărul e ca suntem foarte plictisitori. Tratăm exact aceleași probleme pe care le tratați și dumneavoastră care, normal, le tratați mult mai bine.

Nu, nu vrem sa trăim într-o lume mai bună. Aceasta este excelentă. Doar puțin prăfuită și neunsă. Scârție. În încercarea noastră de-a o unge, ne vom murdări mâinile cu cea ce se cheamă „societate”. O instituție menită să ajute omul dar care lucreză în detrimentul său. Singurul ei merit e acela că ne unește pe toți împotriva a ceva. Care este numele acelui ceva nu poate ști decât fiecare în parte.

Sincer, nu aveți niciun motiv sa ne citiți. Nu suntem geniali. Dar măcar încercăm.

Cu respect, Dragoș Huțuleac-editor
Membri onorifici: L.D. Clement, Emilia Guliciuc, Viorel Guliciuc

Colegiu redactional: Gabriela Alionte, Cornelia Bratu,Cristina Bîndiu, Daniela Ceredeev, Dandeş Albert Aurel,Marius Esi, Marius Cucu, Mitric Dănuţa, Gelu Clitnovici, Damian Gheorghiu, Corina Gheorghiu,Ovidiu Hutuleac ,Gabi Pîţu, Ilie Sauciuc

Colaboratori: Caciuc Adriana

Editor: Dragoş Huţuleac

Incepand cu anul editorial 2013-2014 puteti publica in revista noastra articole contra sumei de 10 lei/artico,l pe care ii veti depune in contul RO21BRDE340SV37012943400, deschis la banca BRD, titular cont Dragos Hutuleac. Confirmarea de plata o puteti face telefonic la 0742 281 934 sau atasati chitanta scanata alaturi de articolul trimis online. In acest pret intra eliberarea unei adeverinte de publicare, necesare portofoliului personal. Asteptam articolele dv. la adresa: revistaromaniaazi@yahoo.com. Vă mulţumim!
Revista apare in data de 24 a fiecarei luni.
Incepand cu anul editorial 2013-2014 puteti publica in revista noastra articole contra sumei de 30 lei/articol pe care ii veti depune in contul RO21BRDE340SV37012943400, deschis la banca BRD, titular cont Dragos Hutuleac. Confirmarea de plata o puteti face telefonic la 0742 281 934 sau atasati chitanta scanata alaturi de articolul trimis online. In acest pret intra eliberarea unei adeverinte de publicare, necesare portofoliului personal. Asteptam articolele dv. la adresa: edituracadrelordidactice@yahoo.com. PUBLICAM ORICE ARTICOL CARE SE INCADREAZA IN TEMATICA RUBRICILOR PE CARE LE DETINEM!!! Vă mulţumim!
Anul IV

ISSN 2067 – 5178

Recieve news about this website directly to your mailbox
Scrieţi codul de control "6102"

Studiu privind lectura particulară în ciclul gimnazial (de Nicolescu Dana)

Pornind de la la ideea că lectura particulară este o lectură neobligatorie, s-ar putea întelege că rolul profesorului de literatură se poate limita la acțiuni de recomandare, îndrumare și susținere (încurajare) a elevului cititor. Probabil așa se explică locul cu totul marginal al orelor consacrate lecturii particulare în documentele programatice și derizoriul care domnește la nivelul acțiunii didactice: mulți profesori nu mai fac ore de lecturi particulare, elevii nu au caiete/fișe de lecturi particulare, activitățile periodice de perfecționare nu înregistrează niciun fel de preocupare pentru lectura particulara a elevilor etc. Se constată, nu de puține ori, fie absența din planificările curente a orelor destinate lecturii particulare (sau consemnarea lor pur formală), fie un număr cu totul insuficient. Cât privește proiectarea și desfășurarea acestor ore, atâtea câte se mai fac, probabil aceeași viziune explică și derularea lor mai mult sau mai puțin la voia întâmplării, într-o atmosferă de cele mai multe ori „liric-încurajatoare”, în care rolul elevului este să spună ce și cât vrea, iar al profesorului să stimuleze luările de cuvant și să faca aprecieri ad-hoc. Unii practicieni ai catedrei afirmă că asemenea ore le ies chiar bine și că, procentual, numărul de „ratări” nu este nicidecum mai mare decât în cazul proiectărilor canonice ale lecțiilor curente din manuale. Trebuie să recunoaștem că acești profesori au dreptatea lor, mai ales când lucrează cu copii buni, cu condiția „să pună suflet” în ceea ce fac, iar autoritatea lor să fie suficient de „stimulativă”. Asemenea ore „frumoase” se faceau și se mai fac încă. E nevoie de o schimbare ? Însemnătatea lecturii particulare în formarea elevului în general și a celui de gimnaziu în special nu mai trebuie demonstrată (cu toată scăderea ponderii ei în ansamblul preocupărilor formative ale (pre)adolescentului din zilele noastre). Ea capată o importanță sporită în contextul reformei actuale, care „mută accentul de pe asimilarea de cunoștințe (de limbă și literatură), pe formarea de competențe (competența de comunicare și competența culturală). Domeniile vizate sunt limba, înțeleasă ca instrument de comunicare, și literatura, situată de noile programe sub semnul unei viziuni extensive. Trăsăturile distinctive ale disciplinei sunt acum deschiderea, extinderea, de-canonizarea,”de-școlarizarea”. Mă refer la extinderea noțiunii de „cunoștințe” spre cea de „competență”, la deschiderea problematicii limbii spre studiul limbii „în funcțiune” și la extinderea câmpului literaturii înspre frontiere și contemporaneitate.” Printre „termenii –cheie” ai acestor orientări, se situeaza „actul (actele de limbaj, actul lecturii ,actul interpretarii”. Ora destinata lecturii particulare devine, după parerea mea, cu atât mai necesară cu cât, în manualele actuale, se constată „reducerea semnificativă a importanței studiului textului literar, așezat alături de textele nonliterare și prezentat, adeseori, ca suport al formării noțiunilor de teorie literara”. Pe de altă parte, viziunea actuală de abordare managerială a activităților didactice ne trimite în zona rigorilor de proiectare, chiar dacă vorbim de modele funcțional-structurale deschise și flexibile în plan formal, nonformal sau chiar informal. Principiul „lucrului bine facut” (cu potențial formativ maxim) guvernează sau, mai curând, ar fi trebuit să guverneze! - paradigma didactică a ultimelor decenii. Acceptând această viziune pragmatică, fără să fim neapărat subjugați acesteia, proiectarea orelor de lectură particulară nu se poate sustrage nici ea acestui imperativ. Ora de lectură particulară nu trebuie să fie însă o clonă a lecției curente de literatură! Particularitățile ei o îndepartează de rigorile lecției curente. Trebuie înțelesă specificitatea orei de lectură particulară prin raportare la itemii general recunoscuți ai designului instrucțional: obiective (operaționale), resurse, strategii,evaluare. Lucrarea de față este cantonata preponderent în sectorul resurselor, punând la dispoziția profesorului de literatura română o oferta minimală de conținuturi selectate dupa criterii valorice moral- estetice însotite de sugestii metodologice.

Bibliografie:
1. Ionescu, M., Chiş, V., Strategii de predare-învăţare, Bucureşti, Ed. Ştiinţifică, 1992
2. Pamfil Alina, Limba şi literatura romană în gimnaziu-Structuri didactice deschise, Editura, Colecţia PREUNIVERSITARIA, Seria PEDAGOGIE, 2003
3. Parfene Constantin, Metodica studierii limbii și literaturii române în școală, Polirom, Iași, 1999
08/09/2016 15:07:43
hutuleacd
In numele libertatii absolute de exprimare, autorii raspund in mod direct de continutul materialelor publicate sub semnatura proprie
Name
Email
Comment
Or visit this link or this one